• Lykkes det ikke nå, lykkes det aldri? En empirisk studie av attføringsklienters livsløp 

      Severinsen, Steinulf; Stølen, Gerd (Master thesis; Mastergradsoppgave, 1984)
      Denne oppgaven om attføringsklienters livsløp har sitt utgangspunkt i vår yrkesbakgrunn innafor dette feltet. Gjennom flere år som timelærere ved Sentret for arbeidspsykologi og attføring i Nord_Norge fikk vi innblikk i en gruppe arbeidsledige menneskers situasjon. Senteret er en del av Arbeidsmarkedsetaten i landsdelen og tar i mot klienter til undersøkelse og veiledning med tanke på yrkesproblemer.
    • Masteroppgaven – relevant for grunnskolelæreren? 

      Jakhelln, Rachel Elise; Bjørndal, Kristin Emilie W; Stølen, Gerd (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2016)
      UiT Norges arktiske universitet har gjennomført en nasjonal pilot i grunnskolelærerutdanning på masternivå, hvor de første studentene fullførte utdanningen og leverte masteroppgave våren 2015. Denne artikkelen fokuserer på hvilken relevans studentene opplever at masteroppgaven har for den fremtidige profesjonsutøvelsen deres. Å undersøke studentenes oppfatning av masterarbeidet er av betydning, ikke ...
    • Newly qualified teachers’ understandings of research-based teacher education practices - Two cases from Finland and Norway 

      Jakhelln, Rachel Elise; Eklund, Gunilla Brita Maria; Aspfors, Jessica; Bjørndal, Kristin Emilie W; Stølen, Gerd (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-09-12)
      This study examines newly qualified teachers’ (NQTs) understandings of research-based teacher education practices by looking at two cases in Finland and Norway. The NQTs were interviewed after they had finished their master’s degrees and before they started their careers. The results of the individual semistructured interviews and a thematic analysis revealed a weak connection between research-based ...